De Kern

De Kern

Mijn onderzoeksvraag:

‘Hoe kan ik een bordspel maken waarbij spelers gefrustreerd kunnen raken doordat andere spelers controle hebben over hun spelverloop, alsmede waarbij spelers ervaren hoe het is om controle te hebben over het spelverloop van een andere speler?’

Waarom?

  • Ik wil een spel maken waarin men keuzes maakt over/voor anderen in plaats van over/voor zichzelf zoals het doorgaans in spellen gaat.

Waarom?

  • In de huidige maatschappij heeft men(lees: grote business-goeroes, influencers, coaches) het altijd over hoe je zelf jouw eigen leven bepaalt, dat jouw succes puur afhankelijk is van jezelf. In de praktijk blijkt echter dat je, om succes te behalen, vaak afhankelijk bent van (keuzes van) anderen.

Wat wil ik bereiken met mijn spel?

  • Dat mijn spelers ervaren hoe afhankelijk zij zijn van de keuzes van anderen, om hun doelen binnen het spel te bereiken.
  • Dat spelers ervaren hoe het is om controle te hebben over het spelverloop van anderen.

Waarom?

  • Omdat ik wil zien hoe anderen omgaan met de keuzes die anderen maken over hen. Ik wil zien wat hun rationele en emotionele reacties zijn, en hoe ze vervolgens daarop handelen.
  • Omdat ik wil zien wat voor effect het heeft op mijn spelers wanneer zij ervaren wat voor effect hun keuzes over anderen, op die anderen kunnen hebben.

Wat hoef ik niet te bereiken?

  • Dat spelers mijn spel spiegelen aan de huidige maatschappij
  • Inzicht in de interne/mentale besluitvorming. Hoe maakt men een keuze over anderen, waar baseert men de keuze op en waarom maakt men die keuze?